woensdag 11 maart 2009

Sneue besluitjes

Kabinet en Kamer zitten vol met mensen die een voorliefde hebben voor sneue besluiten. Het kost me geen moeite om er een paar op te lepelen. Zo'n sneu besluit is bijvoorbeeld het rookverbod in de horeca. Let wel: ik heb het niet over het rookverbod in de eetgelegenheden, maar over het rookverbod in cafés die geen medewerkers in dienst hebben. Je kunt je nog voorstellen dat medewerkers niet onvrijwillig bloot mogen staan aan de uitstoot van giftige stoffen uit diverse rookwaren, maar dat geldt toch zeker niet voor de eenmanszaken onder de cafés. Het aanstaande verbod op de grow-shops is ook al vreselijk sneu. Particulieren mogen wel vier wietplantjes hebben, maar ze kunnen er niet aankomen. Aan een jarenlang beheersbaar drugsprobleem in Nederland door het unieke gedoogbeleid wordt door de opperfarizeër een bruut einde gemaakt door tegemoet te komen aan de wens van de meerderheid in de Tweede Kamer. Niet moeilijk te voorspellen is dat de zaak ondergrondser en oncontroleerbaarder wordt dan ooit en dat we daarmee dezelfde kant opgaan met de drugsproblematiek als in andere Westerse landen.
Ik twijfel ernstig of inenting tegen baarmoederhalskanker (kosten ca. € 375,--) ook niet onder de sneutjes valt. Tenslotte is het een in het Westen zeldzame ziekte, waarbij het vaccin ook nog maar eens werkt tegen 70% van de voorkomende ziektegevallen. Ik kan nog wel een paar andere zaken bedenken waar we het geld aan uit moeten geven. Dit besluit is wel een veeg teken. Hoewel ik nog zo tien sneue besluitjes op kan noemen geeft het wel aan dat de dames
en heren in Den Haag zo'n beetje aan het eind van hun Latijn zijn in het bedenken van dit soort besluiten. Voordat ze nu echt doorslaan, zal ik een paar ideetjes opperen die hout snijden en hun vruchten zullen afwerpen voor samenleving.
1. Haal de Zorgkantoren uit de invloedsfeer van de zorgverzekeraars;
2. Voer salarisschalen in voor die instellingen die geheel of gedeeltelijk met publiek geld in stand worden gehouden, waarbij de salarissen van directies op gelijke hoogte moeten worden gesteld met die van een SG op een ministerie;
3. Doe hetzelfde bij instellingen die "leven" van het geld van de burgers, zoals zorgverzekeraars;
4. Haal de bezem door de lerarenopleidingen basisonderwijs en maak er academische opleidingen van;
5. Verbied na 22.00 uur lichtreclames op bedrijventerreinen en in buitengebieden en verbeter daar zo nodig de openbare verlichting.

Zomaar een vijftal zinnige voorstellen en het zal niet veel moeite kosten om dit aantal te veelvoudigen. Beste parlementariërs, beste leden van het Kabinet. Ga eens goed aan het werk a.u.b. Is dat soms te veel gevraagd?

Tot een volgende beschouwing,

De Secretaris

1 opmerking:

de Frater zei

Beste secretaris,

U schrijft hier o.a. over de problematiek van de wietroker om aan zijn paar plantjes te komen. Laat ik nu afgelopen zaterdag hetzelfde mee gemaakt hebben. De Frater, pionier aangaande de thuisteelt, kon nergens meer op een fatsoenlijke manier aan zijn paar stekjes komen. Er wordt alleen nog aan grootafnemers geleverd, waardoor de "tevreden roker" enkel nog aan zijn waar kan komen in de coffeeshop, daar waar de grote criminelen hun wiet afzetten. De wereld op zijn kop.
Het zelfde verhaal voor de kleine cafe's. Hier werd in den beginne de (niet rokende)medewerker in bescherming genomen. Een prima zaak. Maar die reden valt natuurlijk weg als er geen sprake is van personeel en de eigenaar zelf rookt.
Moet ik dadelijk ook oppassen voor controle in mijn huiskamer? De staat moet natuurlijk er op toezien dat mijn gasten gezond blijven en zal dan spionnen op pad sturen met de wietchopper(minihelicopter met reukdetector) om mij op ongezondheden, het roken in huis in het bijzijn van mijn gasten die overigens allemaal roken, te kunnen betrappen.
Bij herhaalde overtredingen volstaan geen geldboetes meer en zal worden overgegaan tot publiekelijke kastijding alla Saoedie Arabie, onmiddelijke huisuitzetting en verbeurd verklaring van de persoonlijke eigendommen.

Het relaas van mijn zoektocht naar een wietplantje is te lezen op:
http://fratervenerius.blogspot.com/2009/03/de-gevolgen-van-de-war-on-drugs-voor-de.html

Wees gegroet
Frater Venerius